1,2 milliárd forint bírságot szabott ki GVH a Facebookra

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Facebook Ireland Ltd. vállalkozás ellen fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt indított versenyfelügyeleti eljárásban megállapította, hogy a vállalkozás jogsértést követett el, amikor ingyenesként hirdette szolgáltatását nyitóoldalán és Súgóközpontjában. A GVH döntése szerint a fogyasztók – bár a szolgáltatás igénybevételéért valóban nem kellett fizetniük – felhasználói aktivitásukkal és adataikkal üzleti hasznot hajtottak a Facebooknak, ezzel fizettek a szolgáltatásért. A versenyhivatal 1,2 milliárd forintot szabott ki a vállalkozásra, mely a GVH történetének eddigi legnagyobb fogyasztóvédelmi ügyben kiszabott bírsága.

A Facebook (ún. zéró áras) üzleti modelljének lényege, hogy az oldalon megosztott tartalmakkal magához vonzza a fogyasztókat, akiknek érdeklődéséről, viselkedéséről, vásárlási szokásairól részletes adatokat gyűjt. Ezen adatok birtokában célzott reklámozási lehetőséget értékesít üzleti ügyfelei részére, a reklámokat pedig a posztok között elhelyezve juttatja el a fogyasztókhoz.” – olvasható a GVH sajtóközleményében.

A Facebook regisztrációs oldalán az „Ingyenes és bárki csatlakozhat”, „Ingyenes és az is marad” üzenetek olvashatóak, melyek a Versenyhivatal szerint elterelik a fogyasztók figyelmét arról, hogy a közösségi oldal használatával vállalják adataik átadását, és ezek következményét. A GVH álláspontja szerint az ingyenesség üzenete félrevezetheti a fogyasztókat, hiszen kockázatmentességet, kötelezettség nélküliséget sugall, miközben többszintű felhasználói elköteleződés áll mögötte. Számos fogyasztó azzal sincs tisztában, hogy az általa átadott adatok milyen értékesek, illetve kiterjedtek. „…rövidebb és hosszabb távon is káros az ügyleti döntésekre, és így egyes gazdasági reálfolyamatokra nézve is, ha a fogyasztók azt hiszik, hogy egy szolgáltatást ellentételezés nélkül, kockázatmentesen használhatnak.” – írja a Versenyhivatal.

A Facebook magatartásával kapcsolatos hasonló döntések születtek az Egyesült Államokban és Európában egyaránt, 2019 áprilisában például az Európai Bizottság és tagállami fogyasztóvédelmi hatóságok felhívására frissítette a Facebook felhasználási feltételeit és szolgáltatásait. Az új feltételekből egyértelműen kiderül, hogy miként használják fel a fogyasztók adatait profilalkotási tevékenységek és célzott hirdetések megjelenítéséhez.